De voordelen en nadelen van zoekmachine marketing.
2 min gelezenZoekmachine marketing is ongetwijfeld een krachtige en geschikte tool voor bijna alle soorten merken. Zodat je beter kunt beoordelen wanneer en hoe je het kunt opnemen, zal ik de belangrijkste voor- en nadelen uitwerken.
Voordeel
- Zeer meetbaar. Tools zoals Google Ads bieden een zeer gedetailleerde rapporten over de evolutie van de campagne, zodat je altijd weet wat er met de advertenties gebeurt. Bovendien kun je profiteren van de integratie met Analytics om alles perfect onder controle te hebben.
- Real-time monitoring. Met de analyse-interface kun je te allen tijde zien wat er gebeurt en de koers op dit moment corrigeren als u niet de resultaten krijgt waarnaar je op zoek bent.
- Betaal per klik. Op deze manier betaal je alleen als je resultaten boekt. Je hebt altijd controle over het maximale dag budget dat je bereid bent te investeren, evenals de maximale kosten per klik die je kunt betalen. Zo zorg je ervoor dat de campagne in alle gevallen winstgevend is.
- Snel. Vergeleken met andere technieken zoals SEO of contentmarketing, kun je met zoekmachine advertentie relatief snel op grote schaal resultaten behalen.
- Binnen ieders bereik. Omdat de budgetinvestering schaalbaar is, werkt deze oplossing zowel voor grote bedrijven als kleine bedrijven. Ze strijden allemaal op gelijke voorwaarden in de “strijd” om de topposities voor zoekwoorden te bereiken.
- Segmentatie. Ten slotte is een ander sterk punt van deze tool de geweldige segmentatiemogelijkheden. Door zoekwoorden te targeten, bereiken we doelgroepen die actief in ons geïnteresseerd zijn. En daarnaast kunnen we het filteren op andere factoren zoals locatie, taal of gedrag.
Nadelen
- Hogere kosten op lange termijn. Duidelijk gesproken: Zoekmachine marketing werkt alleen als je betaalt. Hoewel je na verloop van tijd jouw campagnes kunt optimaliseren en de kosten per klik kunt verlagen, moet je voor elk van de bezoeken die je krijgt, blijven betalen.
- Hoge mate van concurrentie. Zoekmachine marketing is populair geworden en veel bedrijven concurreren om zichzelf te positioneren voor dezelfde zoekwoorden. Deze concurrentie drijft de kosten op en het kan soms moeilijk zijn om een goede ROI te behalen.